Systemy przeładunkowe umożliwiają wydajne oraz bezpieczne przeprowadzenie załadunku i rozładunku. Właściciele firm zdają sobie sprawę z czasu, jaki konieczny jest do zajęcia się kolejnym załadunkiem i rozładunkiem towaru. Wówczas kluczowy staje się on nie tylko z oszczędności, jakie przynosi szybkie uporanie się z daną dostawą, ale z kosztami, które z każdym kolejnym przedłużającym się zleceniem generuje firma. Jak temu zaradzić, jak się bronić przed tymi dodatkowymi kosztami? Jakie dodatkowe urządzenia mogą przed tym chronić?
Wózki widłowe są najczęściej wybieranym środkiem pomocnym przy załadunku. Bez nich nie mogłaby się obejść żaden rozładunek towaru. Pozwalają na załadunek o różnym udźwigu. Wadą korzystania z wózków widłowych są ograniczone możliwości ładowania tylko z jednej strony tira, co znacznie zawęża ich możliwości. Można to zmienić poprzez wykorzystanie windy do uniesienia takiego wózka, jednakże sam wózek swoje waży i nie zawsze jest to optymalne rozwiązanie. Także waga wózka podczas takiego procesu może ograniczyć jego pole manewru, a co za tym idzie ładowność pojazdu i strefy załadunkowej. Korzystnie wypadają tutaj wózki samozaładowcze. Umożliwiają załadunek niezbyt dużych towarów do aut dostawczych. Wózki samozaładowcze mają tylko 40 cm, co pozwala na wygodne ich transportowanie oraz ładowanie od praktycznie każdej strony towaru. Przy tym z wagą do 195 kg są znacznie bardziej mobilne od standardowego paleciaka.
Podczas bardziej wymagających zleceń konieczne jest skorzystanie z technologii, które staną na wysokości zadania, zwłaszcza gdy transport zobowiązuje do przewozu ładunku o sporej wadze. Takie zaawansowane systemy ładunkowe można znaleźć m.in. w ofercie http://przemyslowebramy.pl/systemy-przeladunkowe/. Duże dostawy mogą wymagać użycia żurawi samochodowych, platformy załadunkowej lub też windy towarowej. Pierwszy jest używany specyficzne do transportu dużych podzespołów oraz ciężkich elementów o znacznych rozmiarach. Pozostałe dwa są podobnej konstrukcji i służą do łatwiejszego załadunku towarów wprost z wózka widłowego poprzez uniesienie platformy wraz z towarem i wózkiem do pożądanej wysokości poziomu podłogi odbierającego towar pojazdu.