Kultura organizacyjna – czym jest i jak można ją rozwijać w swojej firmie?

/
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Kultura organizacyjna to wspólny sposób myślenia, odczuwania i zachowania, który charakteryzuje organizację. Znajduje ona odzwierciedlenie w deklaracji misji, strukturze organizacyjnej oraz wszelkiego rodzaju formalnych i nieformalnych procesach wewnątrz firmy.

Kulturę organizacji określają jej ludzie i to, jak się do siebie odnoszą. Sposób, w jaki ludzie komunikują się, współdziałają i współpracują ze sobą, decyduje o tym, czy są zaangażowani w swoją pracę, czy też czują się od niej oderwani.

Firmy mają różne kultury w zależności od branży, wielkości i stylu zarządzania. Niektóre organizacje mogą mieć silną kulturę opartą na wartościach takich jak innowacyjność czy praca zespołowa, podczas gdy inne mogą skupiać się bardziej na marży zysku lub zadowoleniu klienta.

Jak można rozwinąć pozytywną kulturę organizacyjną? 

1) Ustal jasne oczekiwania dla swoich pracowników, aby każdy wiedział, czego się od niego oczekuje. Ułatwia to nowym pracownikom integrację z zespołem, ponieważ nie muszą oni spędzać czasu na poznawaniu zasad funkcjonowania firmy – wystarczy, że będą przestrzegać reguł!

2) Zachęcaj do komunikacji między pracownikami poprzez regularne spotkania, na których menedżerowie mogą dzielić się ze swoimi zespołami informacjami o nadchodzących projektach, zmianach w polityce itp. Jest to możliwe także za sprawą nowoczesnych platform, takich jak te prezentowane na witrynie worksmile.com. Brak komunikacji prowadzi do frustracji wśród pracowników, którzy czują, że nie są włączani w procesy decyzyjne, które mogą wywrzeć wpływ na kształt i funkcjonowanie organizacji, jak i ich samych.

Ponadto, oprócz wyżej wymienionych warto uwzględnić również:

  1. Ustalenie jasnych oczekiwań,
  2. Regularne przekazywanie informacji zwrotnych,
  3. Zachęcanie do innowacji,
  4. Tworzenie rytuałów i tradycji,
  5. Stwarzanie możliwości rozwoju.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Najważniejsze korzyści z wdrożenia systemu ISO 9001
Najważniejsze korzyści z wdrożenia systemu ISO 9001
Reorganizacja działania przedsiębiorstwa może przynieść rozmaite korzyści. Optymalizacja poszczególnych procesów, podniesienie standardu biznesowego, zwiększenie konkurencyjności oraz łatwiejsze pozyskiwanie współpracowników – […]
Koperta bąbelkowa – jakie ma zastosowanie?
Koperta bąbelkowa – jakie ma zastosowanie?
Co to jest? Koperty bąbelkowe służą do zabezpieczenia zawartości koperty przed uszkodzeniem podczas wysyłki. Bańka jest tworzona przez warstwę powietrza, […]
Jaka pomoc jest oferowana przez zagraniczne biura księgowe?
Jaka pomoc jest oferowana przez zagraniczne biura księgowe?
Rozwijanie firmy za granicą przynosi nam sporo korzyści. Przede wszystkim ekspansja na obcy rynek to doskonała okazja do zwiększenia swoich […]