Kultura organizacyjna to wspólny sposób myślenia, odczuwania i zachowania, który charakteryzuje organizację. Znajduje ona odzwierciedlenie w deklaracji misji, strukturze organizacyjnej oraz wszelkiego rodzaju formalnych i nieformalnych procesach wewnątrz firmy.
Kulturę organizacji określają jej ludzie i to, jak się do siebie odnoszą. Sposób, w jaki ludzie komunikują się, współdziałają i współpracują ze sobą, decyduje o tym, czy są zaangażowani w swoją pracę, czy też czują się od niej oderwani.
Firmy mają różne kultury w zależności od branży, wielkości i stylu zarządzania. Niektóre organizacje mogą mieć silną kulturę opartą na wartościach takich jak innowacyjność czy praca zespołowa, podczas gdy inne mogą skupiać się bardziej na marży zysku lub zadowoleniu klienta.
1) Ustal jasne oczekiwania dla swoich pracowników, aby każdy wiedział, czego się od niego oczekuje. Ułatwia to nowym pracownikom integrację z zespołem, ponieważ nie muszą oni spędzać czasu na poznawaniu zasad funkcjonowania firmy – wystarczy, że będą przestrzegać reguł!
2) Zachęcaj do komunikacji między pracownikami poprzez regularne spotkania, na których menedżerowie mogą dzielić się ze swoimi zespołami informacjami o nadchodzących projektach, zmianach w polityce itp. Jest to możliwe także za sprawą nowoczesnych platform, takich jak te prezentowane na witrynie worksmile.com. Brak komunikacji prowadzi do frustracji wśród pracowników, którzy czują, że nie są włączani w procesy decyzyjne, które mogą wywrzeć wpływ na kształt i funkcjonowanie organizacji, jak i ich samych.
Ponadto, oprócz wyżej wymienionych warto uwzględnić również: