Filtr cząstek stałych, popularnie określany DPF-em, to jeden z podstawowych elementów, który tworzy układ wydechowy w silnikach diesla. Filtry znajdują zastosowanie w przypadku pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w celu oczyszczania spalin z sadzy oraz popiołu. Najpopularniejszym problemem jest niestety ich zapychanie. Jaka jest tego przyczyna? Filtr, tak samo jak katalizator, uczestniczy w oczyszczaniu spalin, a właściwie odpowiada za ograniczenie emisji sadzy do środowiska. Urządzenie może nieco przypominać metalową puszkę, która posiada specjalny system równolegle zlokalizowanych kanałów, w których magazynują się cząsteczki sadzy. DPF umieszczony jest zwykle za katalizatorem, ale może być także montowany w tej samej puszce razem z nim.
Gdy w DPF-ie znajduje się zbyt dużo sadzy, dochodzi do zapchania filtra. Najczęściej ma to miejsce na skutek długotrwałej jazdy w warunkach miejskich. Filtr nie ma wtedy okazji, aby skutecznie się oczyścić ze znajdujących się w nim cząsteczek. W takiej sytuacji część jest przepełniona i nie działa poprawnie. Może pojawić się zauważalny spadek osiągów, przejście silnika w tryb awaryjny czy niekontrolowane zwiększenie obrotów. Jeśli przez pewien czas sytuacja nie ulegnie poprawie (nie dojdzie do wyczyszczenia filtra cząstek stałych), należy wymienić filtr na nowy. Szeroki wybór DPF-ów Volvo, które posiadają certyfikaty TUV oraz ISO znajdziesz na stronie internetowej: https://pamaku.pl/dpf-filtry-czastek-stalych-volvo-v50-i4213.html.